Raamatun juuret ja siivet

Keväällä 2020 Suomen teologisen opiston RaamattuLIVEssä pureudutaan syvälle Raamatun olemukseen ja merkitykseen 2020-luvun ihmiselle. Raamattu on haastava kirja – sen syntytapa venyttää käsityskykyämme Jumalan ja ihmisen välisestä vuorovaikutuksesta, sen ymmärtäminen laittaa meidät tiukkojen kysymysten eteen, ja sanoma – sen todeksi eläminen vasta testaakin rohkeutemme ja nöyryytemme. 

Luennoilla teologisen opiston opettajakunta pistää parastaan, ja lisäksi käytämme aikaa yhteiseen pohdintaan ja keskusteluun. Saat uutta syvyyttä ja laajuutta raamatuntutkiskeluusi ja työkaluja jatkaa syventymistä omatoimisesti. Hyppää rohkeasti mukaan!

Osallistu Teopoliksella tai verkossa

Luennot järjestetään Teopoliksen auditoriossa (Sairaalank. 5–7, Tampere) ja videoidaan suorana lähetyksenä Youtube-kanavallamme (stolive). Videoluentoja voi seurata ja keskusteluun osallistua reaaliaikaisesti, mutta luennot keskusteluineen jäävät tallenteina käytettäviksi myöhemminkin. 

Työkalu seurakunnille ja pienryhmille

Videoluennot joko suorana lähetyksenä tai tallenteina ovat tuovat seurakuntien ulottuville mahdollisuuden asiantuntevaan raamatunopetukseen. Lue lisää alle linkitetystä ohjeesta (otsikolla Iltaraamattukoulut, nyk. RaamattuLIVE).

Osa I (29.1.–19.2.)
Raamatun juuret

Luentosarjan ensimmäisessä osassa kysytään, miksi ja miten Raamattu syntyi ja mitä merkitystä tällä on. 

Jumalan sana, ihmisten kirjaimet – miksi ja miten teksti syntyi? 

ke 29.1. klo 18.30–20.00

1. luennolla kysytään, mitä tarkalleen ottaen tapahtui, kun eri ihmiset kirjoittivat Raamatun kirjoja. Ohjasiko Jumala heidän kynänsä kulkua paperilla, saneliko hän tekstin kirjoittajalle, vai mistä jumalallisessa inspiraatiossa on kyse? Entä mitä tarkoittaa raamattu-uskollisuus? 

Raamattu ja Jumalan puhe – mitä tarkoittaa "Jumalan sana"?

ke 5.2. klo 18.30–20.00 

Mitä väite Raamatusta Jumalan sanana tarkalleen ottaen tarkoittaa? Siellähän näyttää olevan paljon myös ihmisten sanoja Jumalalle ja toisilleen. Entä miten juuri nämä tietyt tekstit ja kirjat tulivat osaksi Raamattua – kuka valitsi tekstit, milloin ja millä perusteilla?

Kopiointi ja kääntäminen – voimmeko luottaa prosessiin?

ke 12.2. klo 18.30–20.00

Jos kyse on Jumalan sanasta, miten se toimii eri kielillä? Mistä tiedämme, voimmeko luottaa käyttämäämme käännökseen? Entä vanhojen tekstien välittyminen tälle vuosituhannelle – matkalla on aika monta mahdollisuutta virheille, joten onko meillä lopulta mitään jäljellä alkuperäisestä tekstistä?

Lukeminen ja ymmärtäminen – pitääkö Raamattua tulkita?

ke 19.2. klo 18.30–20.00

Emmekö voi vain lukea, mitä on kirjoitettu? Toisin sanoen, onko tulkitseminen tarpeen tai hyvä asia? Tarvitaanko Raamatun ymmärtämiseen jonkinlaista erityistä asiantuntemusta? Entä Pyhän Hengen rooli kirjoitusten avaajana?

Osa II Raamatun siivet
1.–22.4.

Luentosarjan toinen osa käsittelee kysymyksiä erilaisten Raamatun tekstien tulkitsemisesta ja soveltamisesta .

Uusi ja Vanha – miten kaksi eri testamenttia tulisi ymmärtää?

ke 1.4. klo 18.30–20.00

Pitäisikö meidän tulkita Vanhaa testamenttia Uuden läpi vai Uutta testamenttia Vanhan läpi? Onko Jumala erilainen VT:ssa ja UT:ssa? Emme noudata enää kaikkia VT:ssa annettuja säädöksiä, mutta kuitenkin esimerkiksi 10 käskyn ajatellaan olevan edelleen voimassa – miksi?

Jumalan kansan suuri kertomus – miten lukea Raamatun historiaa?

ke 8.4. klo 18.30–20.00

Raamattu sisältää paljon kerrontaa siitä, mitä on tapahtunut – miten tällainen kerronta on Jumalan sanaa? Miksi kertomukset ovat joskus yksityiskohtaisia, joskus hyvin ylimalkaisia? Kertomukset sisältävät myös kannanottoja – joku oli hyvää, joku pahaa – kenen ne ovat?

Katso kauas, näe lähelle – miten nykyihminen tulkitsee profeettakirjoja?

ke 15.4. klo 18.30–20.00

Mistä tietää, mitkä Raamatun profetioista ovat jo toteutuneet ja mitkä eivät? Profetioita on paljon eri kansoille, joista suurin osa ei enää ole olemassa – miksi ne ovat edelleen Raamatussa ja mitä niistä pitäisi ymmärtää? Puhuuko Jumala edelleen samalla tavalla meille?

Ylistys, viisaus, valitus – mitä runous voi kertoa Jumalasta?

ke 22.4. klo 18.30–20.00

Psalmeihin on joskus todella helppo samastua – paitsi niihin, joissa rukoillaan että Jumala surmaisi kaikki viholliset. Miksi tällaisia runoja on säilytetty Raamatussa? Jobin pitkät valitukset ovat raskasta luettavaa eivätkä Saarnaajan puheet aina vaikuta kovin kristillisiltä: "turhuuksien turhuus, kaikki on turhuutta". Miten näihin tulisi suhtautua?