Kalakukkoleipuri ryhtyi rinnallakulkijaksi

21.2.2018

kuva: Seija Tiittainen
kuva: Seija Tiittainen

Kari Eskelinen, 53, valmistuu Suomen teologisen opiston seurakuntatyön linjalta tänä keväänä. Johdatus on vienyt häntä kaivosalalta ja opettajan työstä kalakukkoleipuriksi ja nyt pastoriksi. 

– Kalakukkoja torilla myydessäni huomasin, että samalla kun tein kauppaa toisella kädellä, usein myös kuuntelin ihmisten elämänkohtaloita ja rukoilin heidän puolestaan. Siellä syntyi halu lähteä opiskelemaan seurakuntatyöhön.

Rohkeasti rinnalla kulkijaksi

Kari on kokenut Jumalan puuttuneen elämäänsä kahdesti, ensin vapauttaen alkoholista ja sitten uudistaen hänen elämänsä kokonaan.

– Luin Roomalaiskirjettä ja tajusin, että tarvitsen Jeesusta, jotta en enää tekisi niitä asioita, mitä en halua tehdä. Polvistuin sänkyni viereen ja sanoin: Jeesus, sinä olet Herrani. Sain valtavan rauhan, joka ei ole vieläkään kadonnut. 

Kokemustensakin takia Karilla on voimakas halu auttaa ihmisiä. 

– Olen rinnallakulkija. Seurakunnan tehtävä on mielestäni se, että kun ihminen alkaa ajautua elämässään sivuun, hänen vierellään on ihmisiä, jotka vetävät häntä takaisin ja uskovat Jumalan mahdollisuuksiin hänen elämässään. Rinnalla kulkeminen on elämän jakamista, ei sen vaikeampaa.

Uusia asioita uudella tavalla

Mitä opinnoista on tarttunut rinnalla kulkijan reppuun?

– Olen kasvanut ihmisenä ja tuntemaan Jumalaa paremmin. Opinnoissa on luotu pohja, jonka päällä voin turvallisesti jatkaa eteenpäin sinne, minne Jumala johtaa. Varmuus tehdä asioita ja luottaa Jumalan johdatukseen on myös kasvanut. Vaikka en aina ihan täysin onnistukaan, Jumala voi toimia sitäkin kautta. 

Kari tekee seurakuntatyötä Siilinjärvellä. Hän iloitsee muun muassa Ollaan yhdessä -illoista, joissa vietetään aikaa yhdessä rennosti, vaikka ruokaa laittaen ja syöden.

– Haluan olla tekemässä uudenlaisia juttuja ja uudella tavalla, sekä valmentaa seurakuntalaisia evankelioimaan. Minulla on hätä suomalaisista, niistäkin, joiden asiat ovat hyvin mutta jotka ovat kuulleet vain synnistä ja tuomiosta, eivät siitä, että ovat rakastettuja ja armahdettuja Jeesuksen ristintyön tähden.

Suvi Kankkunen

Haastattelu on julkaistu Suomen Viikkolehdessä 7/2018.

>>Lue lisää opinnoista
>>Hae teologiseen seminaariin