Raamatun haastavat kohdat 15/22 - Halveksiko Jeesus Pietarin julistusta sitoutumisesta kuolemaan asti?

24.3.2016


Suvi Kankkunen

Edellinen kirjoitus >>

Seuraava kirjoitus >>

Kirjoitussarjan pääsivu >>

Kaikki meistä ovat joskus painiskelleet Raamatun haastavien kohtien kanssa. Kirjoitussarjassa Suomen teologisen opiston opettajat jakavat omaa pohdintaansa ja kamppailuaan jakeiden kanssa, joihin ei välttämättä löydy lopullista oikeaa tulkintaa, mutta joista voimme silti oppia jotakin Jumalan tahdosta meitä kohtaan.

”Sinäkö annat henkesi minun puolestani? Totisesti, totisesti, ennen kuin kukko laulaa, sinä kolme kertaa kiellät minut.”

Näillä sanoilla Jeesus vastaa Pietarille, joka vakuuttaa, ettei ole mitään paikkaa, mihin hän ei seuraisi Jeesusta, ei edes kuolema (Joh. 13:37–38).

Sinäkö?” Huomaan lukevani tämän sanan äänensävyllä, joka ilmaisee syvää halveksuntaa ja vetää maton innokkaan Pietarin jalkojen alta: ”Sinusta nyt ei ole mihinkään muuhun kuin kieltämään minut.”

Mutta tullessani tietoiseksi tästä sisäisen ääneni sävystä alan samalla kysellä, millaisella äänensävyllä Jeesus todella mahtoi Pietarille puhua.

Millaisella äänellä Jeesus puhuu vilpittömästi ja aidosti häntä rakastavalle, joskin nuorelle ja omaa rohkeuttaan liioittelevalle pojalle? 

Millaisella äänellä isä puhuu lapselleen, joka kertoo rakastavansa isää niin paljon että tekee hänen puolestaan ihan mitä tahansa? Halveksiiko isä lapsensa hulluja kuvitelmia vai ottaako vastaan rakkauden?

Luulen, että se ääni, jonka kuulen Jeesuksen sanoissa Pietarille, on enemmän oma ääneni kuin Jeesuksen. Sen osoittaa se, mitä Jeesus teki Pietarille hänen sanojensa jälkeen.

Hän nimittäin teki Pietarista sanojensa mittaisen miehen — mutta vasta sitten, kun Pietari oli joutunut nöyrtymään oman rohkeutensa pettäessä.

Jeesuksen sanat Pietarin uskollisuuden pettämisestä toteutuivat, mutta niin toteutuivat myös Pietarin omat sanat: hän kohtasi marttyrikuoleman, perimätiedon mukaan ristillä. Hän sai seurata Jeesusta kuolemaan mutta tulla myös osalliseksi hänen ylösnousemuksestaan. 

Sanojemme mittaisia

Minä ainakin olen monta kertaa vakuuttanut Jeesukselle, että hän saa viedä minut ihan minne vain.

Minulle tämä Jeesuksen ja Pietarin kohtaaminen kertoo siitä, että Jeesus todella ottaa vakavasti meidän uskollisuudenjulistuksemme, vaikka ne olisivatkin liioiteltuja meidän omaan kykyymme nähden (minun julistukseni ainakin ovat).

Hän näkee sydämemme, kuten näki Pietarinkin sydämen, ja tekee meistä sanojemme mittaisia miehiä ja naisia. Usein se kuitenkin tapahtuu juuri siinä pisteessä, missä huomaamme, että emme pysty vastaamaan sanoistamme. 

Jos siis suret tai häpeät rohkeudenpuutettasi Jeesuksen seuraajana, olet juuri oikealla paikalla muuttuaksesi rohkeaksi kuin Pietari. 

Suvi Kankkunen

Kirjoittaja on HOPE-raamattukoulun johtaja. Jos et ole vielä tutustunut HOPE-raamattukouluun, voit tehdä sen täällä!