Raamatun haastavat kohdat 7/22 - Kääntyykö kaikki parhain päin?

3.12.2015


Nana Kivimäki

Edellinen kirjoitus >>

Seuraava kirjoitus >>

Kirjoitussarjan pääsivu >>

Kaikki meistä ovat joskus painiskelleet Raamatun haastavien kohtien kanssa. Kirjoitussarjassa Suomen teologisen opiston opettajat jakavat omaa pohdintaansa ja kamppailuaan jakeiden kanssa, joihin ei välttämättä löydy lopullista oikeaa tulkintaa, mutta joista voimme silti oppia jotakin Jumalan tahdosta meitä kohtaan.

Elämä ei aina näytä kulkevan voitosta voittoon. Työsuhde päättyy, lääkärillä on kerrottavana huonoja uutisia ja kodin kostuneen seinän sisästä löytyy kaikkialle levinnyt homekasvusto. Mitä voimme tässä tilanteessa sanoa itsellemme tai vaikeuksien saartamalle läheisellemme?

Roomalaiskirje 8:28 kertoo meille ”– että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat –” (KR -38) tai ”Jumala johtaa kaiken niiden parhaaksi, jotka häntä rakastavat” (KR -92).

Tarkoittaako tämä lause sitä, että kaikki nämä vastoinkäymiset tulevat piakkoin kääntymään voitoiksi? Onko ensi vuodelle siis luvassa paremmin palkattu työ, entistä terveempi keho ja upouusi omakotitalo? ”Asioilla on tapana järjestyä” — onko tämä tuon jakeen ydin?

Yrittää vaan ei erota Jumalan rakkaudesta

Kahdeksannen luvun alku kuvaa totaalista muutosta ihmisen ja Jumalan suhteessa. Aiemmin synnin orjana eläneet ihmiset voivat nyt saada uuden elämän — elämän, jonka heissä asuva Jumalan Henki vaikuttaa. He ovat muuttuneet orjista Jumalan lapsiksi ja perillisiksi, osallisiksi samasta kirkkaudesta kuin Kristus.

Luku jatkuu kuvauksella kirkkaudesta, jonka ilmestymistä koko luomakunta odottaa. Loppuhuipennuksena on kuvaus Jumalan rakkaudesta, josta mikään luotu ei voi meitä erottaa.

Näiden ihastuttavien lupausten rinnalla kulkee kuvaus toisenlaisista elämän tosiasioista. Itsekäs luontomme taistelee Hengen luomaa uutta elämää vastaan. Tulevan kirkkauden valossa kalpenevat ahdistukset, jotka tällä hetkellä kuitenkin ovat todellinen osa elämää. Tuska, ahdistus, vaino ja nälkä eivät erota meitä Kristuksen rakkaudesta, mutta yrittävät kuitenkin.

Korvataanko jokainen menetys paremmalla?

Teksti asettaa vertailtavaksi kaksi täysin erilaista tilannetta. Nykyaikaa leimaavat toivo ja odotus, tulevaa aikaa täyttymys. Tulee aika, jolloin kaikki on täydellisen hyvin. Mikään ei voi estää tätä.

Alussa mainittu jae 28 sijoittuu keskelle tätä kuvausta. Lienee oikein ajatella, että se puhuu samasta asiasta kuin muu teksti sen ympärillä.

Kyse ei siis olekaan siitä, että tämän päivän vaikeudet kääntyvät ensi viikolla voitoiksi, vaan siitä, että mikään vastoinkäyminen tai tuska ei estä meitä pääsemästä osallisiksi iankaikkisesta elämästä Jumalan luona.

Johdattaako Jumala meidän arkista elämäämme? Ehdottomasti kyllä! Pitääkö Hän huolta meidän jokapäiväisistä tarpeistamme? Kyllä, todellakin! Jumala ei kuitenkaan ole luvannut, että jokainen menetys korvataan jollakin entistä paremmalla tämän elämän aikana. Hänen suunnitelmansa toteutuu kaikessa täydellisyydessään iankaikkisuudessa.

 

Nana Kivimäki

Kirjoittaja on pastori ja Suomen Vapaakirkon Nuoret ry:n nuorisosihteeri, joka vierailee Suomen teologisessa opistossa tuntiopettajana.