Kuinka pitää huolta omasta jaksamisestaan?

15.3.2014



Suvi Kankkunen

Nykytahtinen elämäntapamme asettaa osittain erilaisia haasteita kuin elämäntapa Raamatun aikana. Silti Raamatussa meitä kehotetaan huolehtimaan jaksamisestamme lähtien ajatuksesta, että hengellisen kypsyyden merkkinä kristityn elämässä näkyvät tasapainoisuus ja kestävyys.

Paavali kehottaa meitä (2. Kor. 9:24–27) juoksemaan tämän pitkän juoksumme niin, että voitamme, puhuen itsekurista ja päämäärätietoisuudesta. Osa päämäärätietoisen voittajan juoksua on hallittu vauhdin- ja voimanjako. Ilman oikeaa vauhdinjakoa maaliin ei pääse — ei ainakaan voittajana.

Voimanjaon suhteen minusta tuntuu, että olen kuin vanha formula-auto: minulla on iso moottori, ja kun se käynnistyy, vauhti on kova ja tuloksia tulee. Mutta kun ei ole muuta kuin formula-auto, niin sillä minä käyn myös S-marketissa, ja sehän onkin aikamoista voimien (ja bensan) tuhlausta.

Lisäksi kovilta kierroksilta on vaikea hiljentää vauhtia tarvittavan nopeasti. Miten siis käyttää moottoria viisaasti, miten juosta niin että jaksaa loppuun asti? Tässä muutamia viimeaikaisia löytöjäni.

1. Katkaise stressi

Stressi on kielessämme yleensä negatiivinen sana, mutta oikeastaan stressi on fysiologinen ja tunnetila, jonka puuttuessa kokonaan ihminen ei toimi lainkaan. Oikea määrä stressiä saa ihmisen toimimaan parhaimmillaan, mutta liiallinen stressin kokeminen lamauttaa ja johtaa pitkällä aikavälillä romahtamiseen.

Jaksamisessa on siis kyse stressin määrän ja keston hallinnasta, ei stressin poistamisesta kokonaan.

Tärkeintä on pitää stressi jaksottaisena, ei jatkuvana tilana. Etsi omat keinosi katkaista stressiä aiheuttavat ajatukset ja toiminnat sekä päivittäin, viikoittain että vuosittain.

Nykyään iso osa stressaavista asioistamme pyörii teknologian välityksellä; ajan viettäminen ilman sähköistä kommunikaatiota onkin yksi helppo keino katkaista stressi. Kokeile päivittäin ja viikoittain!

Vuorovaikutus ylipäänsä on kuitenkin tehokas stressin katkaisija. Puhu huolistasi jollekulle, kuuntele ja ole läsnä. Pelkästään toisen ihmisen läsnäolo voi olla merkittävää.

Myös uni on ihmiselle täysin korvaamatonta. Hyvin stressiä hallitsevat ihmiset nukkuvat hyvin. Priorisoi hyvät yöunet erittäin korkealle omassa elämänjärjestyksessäsi, ja tee mitä ikinä tarvitsee saadaksesi riittävän määrän hyvää unta!

2. Harjoita kiitollisuutta

Aina iloitkaa, lakkaamatta rukoilkaa, kaikessa kiittäkää, kehottaa Paavali (1. Tess. 5:15–17, oma käännökseni). Raamattu kehottaa meitä kiitollisuuteen ja myönteiseen elämänasenteeseen yhä uudelleen. Ei olekaan yllättävää, että modernit tutkijat ovat löytäneet myönteisyyden ja kiitollisuuden valtavat vaikutukset ihmisen aivoihin ja kehoon. Tutkimuksessa stressihormoni kortisoli väheni 23 prosenttia, kun ihminen ajatteli sitä, mistä hän oli kiitollinen.

Myönteiset ajatukset katkaisevat stressin keskittämällä huomion johonkin muuhun kuin stressaaviin asioihin. Ajattele tietoisesti aina välillä jotakin tämän päivän positiivista tapahtumaa, vaikka pientäkin. Listaa joka päivä kolme asiaa, joista voit olla kiitollinen.

Myönteinen elämänasenne ei tarkoita haasteiden ja kipeiden asioiden huomiotta jättämistä. Sen sijaan se kieltäytyy pallottelemasta ”entä jos” -kysymyksillä ja katkaisee kielteisten ajatusten syöksykierteen, sillä nämä asiat imevät voimamme takuuvarmasti.

Jos kielteiset ajatuksesi sisältävät leimaavia sanoja kuten ”ei koskaan”, ”aina”, ”täysin epäonnistunut”, kirjoita ne paperille ja tarkista tarvittaessa toiselta ihmiseltä, ovatko ne tosiasioita vai omia tunteitasi. Keskity tosiasioihin.

3. Kartoita kuormitus

Miettiessäni omaa alkuvuottani totesin jälkeenpäin, että sinne oli kasaantunut aivan liian monta normaalia kuormittavampaa asiaa. Sitten ajattelin, että olisipa hienoa, jos voisin jotenkin havainnollisesti jo etukäteen kartoittaa elämääni, että tällaista ei enää tapahtuisi. Niinpä kehitin värikoodauksen kalenteriini: punainen = kova kuormitus, keltainen = normaali kuormitus, vihreä = palautuminen (vapaat/lomat).

Keltainen väri kuvaa asioita, jotka kuormittavat vain sen verran, että niistä palautuu normaalisti arki-iltojen ja viikonlopun levolla ja virkistäytymisellä. Punaiset kuormittavat tätä enemmän ja vaativat siksi ympärilleen vihreää. Ajatus on myös, että punaista ei saa olla liikaa, vaan keltaisen pitäisi olla hallitseva väri.

Kuormittavuus on pitkälti henkilökohtainen kokemus, ja sinun täytyykin itse miettiä, mitkä asiat kuormittavat normaalisti tai normaalia enemmän ja mitkä palauttavat. Itse määrittelen automaattisesti normaalia kuormittavammaksi esimerkiksi kaikki pidemmät ja lyhyemmät matkat (kannattaa huomioida, että myös lomamatkoilta tulee jonkun verran matkaväsymystä, vaikka ne olisivatkin muuten vihreää), uudet asiat, joita teen ensimmäisiä kertoja, viikonlopputyöt ja pitkät illat sekä näin opettajana lukukausien alut ja loput.

4. Ota vastuu omiin käsiisi

Avain omasta jaksamisestaan huolehtimiseen on vastuun ottaminen omiin käsiin. Harvoin meille tullaan tyrkyttämään lepoa, tehtävien vähentämistä tai stressin katkaisemista. Päinvastoin. Niinpä tietoinen aktiivisuus tässä suhteessa on välttämätöntä hengellisessä kasvussamme.

Sekä opiskelu että erilainen työ kotona ja työpaikalla sekä työn etsiminen, palveleminen seurakunnassa ja ihmissuhteet vaativat meiltä voimavaroja. Jos nämä vaatimukset pitkään ylittävät voimavaramme, syntyy työuupumus.

Kypsä kristitty ei jätä jaksamistaan tällaisissakaan tilanteissa toisten käsiin. Jos asetetut vaatimukset jatkuvasti ylittävät voimavarat eikä kohtuullistamista tapahdu, on viisasta ja vastuullista vetäytyä tilanteesta kokonaan ja säilyttää oma henkinen ja fyysinen terveytensä. Viisas vauhdinjako mahdollistaa juoksemisen pitkällä tähtäimellä ja jaksamisen loppuun asti niissä asioissa, joilla on iankaikkista merkitystä.

Suvi Kankkunen

Kirjoittaja on Suomen teologisen opiston opettaja ja Hope-raamattukoulun johtaja.

Lähteet:

  • Travis Bradberry: How successful people stay calm, www.forbes.com.
  • terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00681